press

Sign 15

"No brushes, no oil or tempera colors, but nitro colors; no canvases or cardboard, but plexiglass sheets and self-adhesive plastic strips. The latter, during the process, were applied to the surface of the sheet, covering the areas where the color sprayed from the car painter's gun shouldn't go, on the parts I had uncovered after cutting them with a utility knife. Once the sheet was fixed to the easel, I put on rubber gloves and, with a screwdriver, opened a jar of paint, lowered its viscosity by diluting it, and stirred it with a drill to make it drip, to check its fluidity. The droplets had to stretch a bit while falling and should not descend too quickly. When the paint reached the right density, I poured it into the gun's reservoir, filtering it through a woman's stocking. At that point, I put on the anti-cancer helmet, hung the yellow corrugated tube out of the window, and slung the vacuum cleaner over my shoulder. Holding the gun, I aimed it at a rainbow wall on my left to adjust the nozzle with a test spray: the cone of paint had to be fine but not so fine as to pulverize the color. Finally, I directed it at the sheet. After removing the protected parts, the forms would light up as if the light were warming the paint, filtering from behind the support." (Tonino Casula)

Cartello 15

«Niente pennelli, niente colori a olio o a tempera, ma colori alla nitro, niente tele o cartoni ma lastre di plexiglass e fasce autoadesive di plastica. Queste ultime, durante l’esecuzione, venivano stese sulla superficie della lastra, a coprire gli spazi dove non doveva andare il colore che spruzzavo con la pistola da carrozziere, sulle parti che avevo scoperto dopo averle tagliate con una taglierina. Fissata la lastra al cavalletto, infilavo i guanti di gomma e, col cacciavite, aprivo un barattolo di colore, ne abbassavo la viscosità, allungandolo col diluente, lo frullavo col trapano, facendolo gocciolare, per controllarne la fluidità. Le gocce dovevano allungarsi un po', mentre cadevano, e non dovevano scendere troppo velocemente. Quando il colore aveva raggiunto la densità giusta, lo versavo nel serbatoio della pistola, filtrandolo attraverso una calza da donna. A quel punto, mi infilavo il casco anticancro, facevo pendere fuori della finestra il tubo corrugato giallo e mettevo a tracolla l'aspirapolvere. Impugnata la pistola, la dirigevo su un arcobaleno di parete alla mia sinistra, per regolare l'ugello con uno spruzzo di prova: il cono della vernice doveva essere fine, ma non tanto da polverizzare il colore. Infine, lo dirigevo sulla lastra. Rimosse le parti protette, le forme si accendevano come se la luce scaldasse la vernice, filtrando da dietro il supporto». (Tonino Casula)