press

Sign 2

At the end of the 1950s in Sardinia, the cultural debate becomes increasingly aware of the new international trends. In the island's cultural production, echoes of the complex Italian post-war artistic scene resonate: on one hand, there is figurative painting with a neorealist touch, on the other, a mixture of abstraction, signs, and gestures. In Cagliari, the first avant-garde group, Gruppo 58, is formed, primarily based on the rejection of figurative painting. Among its members are Gaetano Brundu, Primo Pantoli, Rosanna Rossi, Ermanno Leinardi, and Mirella Mibelli. Tonino Casula himself will participate starting from the group's second exhibition and will remain a consistent presence.

Cartello 2

Alla fine degli anni Cinquanta in Sardegna il dibattito culturale diviene sempre più consapevole delle nuove tendenze internazionali. Nella produzione culturale isolana riecheggia il complesso scenario artistico del dopoguerra italiano: da una parte la pittura figurativa di stampo neorealista, dall’altra la miscela di astrattismo, segnico e gestuale. A Cagliari nasce il primo gruppo di avanguardia, il Gruppo 58, basato soprattutto sul rifiuto della pittura figurativa; tra gli esponenti vi sono Gaetano Brundu, Primo Pantoli, Rosanna Rossi, Ermanno Leinardi e Mirella Mibelli; lo stesso Tonino Casula parteciperà a partire dalla seconda mostra del Gruppo, e poi sarà sempre presente. (Laura Calvi)