press
Sign 1
The artistic journey of Tonino Casula, with an international scope, deserves today, just a few months after his passing, an important work of recapitulation and study.
Casula's world is primarily composed of visions and vision, marked by teaching on one side and continuous learning on the other; a world of words and writing, of signs, painting, and sculpture, a solitary and yet interconnected world of relationships. What binds and holds everything together is time: every experience is meticulously intertwined with the "here and now" of the post-World War II events. The Sardinia he lived in is the same as that of other great artists (from Maria Lai to Costantino Nivola), but for Casula it is nothing more than a gentle background, present but not intrusive: there is no folklore in being rooted in one's own land.
The continuous updating of his artistic work has gone hand in hand with technological innovation and the choice of increasingly avant-garde media, the advancement of knowledge, and philosophical and scientific reflections, especially around the theory of perception and the capacity to learn.
During the years of economic boom and industrial production of new materials, these materials became the new "modern nature" for Casula: plexiglass, rhodoid, ondolux, adhesive papers, felt, vinyl colors, quadrionda glass, small motors, neon tubes, strobe lights are some of the materials, now so fragile and obsolete.
Casula was an artist who acted for the community, who looked at human beings as his main interlocutor, who played an essential social role until his last day, and it is this prerogative that never truly tied him - and anchored him - to one specific movement or another. However, this same freedom has often made him pay the price of being elusive, therefore indecipherable, often misunderstood, and excluded from the mainstream national and international art circuit. (Laura Calvi)
Cartello 1
La vicenda artistica di Tonino Casula, di respiro internazionale, merita oggi, a pochi mesi dalla sua scomparsa, un importante lavoro di ricapitolazione e studio.
Il mondo di Casula è innanzitutto composto da visioni e visione, scandito dall’insegnamento da un lato e dal continuo apprendimento dall’altro; un mondo di parole e di scrittura, di segni, di pittura e di scultura, un mondo solitario e insieme reticolare di relazioni. Ciò che impasta e tiene aggregato tutto quanto è il tempo: ogni esperienza è meticolosamente intrecciata con il “qui e ora” degli avvenimenti del secondo dopoguerra. La Sardegna che ha vissuto è quella di altri grandi artisti (da Maria Lai a Costantino Nivola) ma in Casula altro non è che un sottofondo lieve, presente ma non invadente: non c’è folclore nell’essere radicato nella propria terra.
L’aggiornamento continuo del suo fare artistico è andato di pari passo all’innovazione tecnologica, e quindi alla scelta dei media sempre più all’avanguardia, all’avanzamento del sapere, alle riflessioni filosofiche e scientifiche attorno soprattutto alla teoria della percezione e alla capacità di apprendere.
Negli anni del boom economico e della produzione industriale di nuovi materiali, questi divengono per Casula la nuova “natura moderna”: plexiglass, rhodoid, ondolux, carte adesive, feltro, colori vinilici, vetro quadrionda, piccoli motori, tubi neon, lampade stroboscopiche sono alcuni dei materiali, oggi così fragili e obsolescenti.
Casula è stato un artista che ha agito per la collettività, che ha guardato all’essere umano come suo principale interlocutore, che ha svolto fino all’ultimo giorno un imprescindibile ruolo sociale, ed è questa prerogativa a non averlo mai davvero legato – e ancorato – a una corrente piuttosto che a un’altra; questa stessa libertà gli ha fatto tuttavia pagare lo scotto dell’essere inafferrabile, quindi indecifrabile, ovvero spesso incompreso ed escluso dal grande circuito artistico nazionale e internazionale. (Laura Calvi)